Dossier 18: Elisabeth X

In samenwerking met Luc Houthooft is informatie over Judoca van Huynegem gevonden.
Judoca speelt samen met ene Judocus een belangrijke rol bij het linken van de verschillende takken Van Huynegem.

Haar moeder noemde Elisabeth, in Judoca's doopakte zonder achternaam vermeld.
Vermoedelijk ging het om Elisabeth van Huynegem, op 04.05.1644 geboren te Merchtem.

Judoca van Huynegem te Steenhuffel
Op 22.05.1664 wordt te Steenhuffel gedoopt Judoca van Huynegem, onwettige dochter van Judocus en Elisabeth X
Getuigen zijn Bernardus Erpelinx en Maria vanden Voorden nomine Judoca Erpels

Bemerkingen
Judoca was een vreemde eend in de bijt in Steenhuffel; de eerste "echte" Van Huynegems arriveerden daar pas een eeuw later.
Judoca is zeer waarschijnlijk in Asse getrouwd met Arnoldus van de Velde.
De voornaam Elisabeth komt in de familie Van Huynegem op een beperkt aantal plaatsen voor.
Elisabeth woonde mogelijk in Steenhuffel en misschien was zij zelfs daar geboren.
In de akte staat niet letterlijk een X maar er is een lege ruimte waar normaal gesproken Elisabeth's achternaam zou staan.
Mogelijk was haar achternaam niet bekend of mocht dat niet worden of was Elisabeth's achternaam dezelfde als die van Judocus?

1664
 doopakte Judoca van Huynegem 22.05.1664 te Steenhuffel

Vergissing van de pastoor? Nee
Waarom staat er geen moeders achternaam in de doopakte en wel die van de vader? Meestal is het andersom bij onwettige kinderen.
Heeft de pastoor misschien de twee achternamen verwisseld?
Vergissingen in akten zijn niet ongebruikelijk. Maar zonder sterk aanvullend bewijs mag je niet uitgaan van een vergissing.
Het was geen vergissing want Judoca van Huynegem en haar vader Judocus vormden een onafscheidelijk koppel, althans in de archieven (PR-akten, Schepenbank Asse).

Elisabeth van de Voorde? Waarschijnlijk niet
Een Elisabeth van de Voorde is geboren op 04.12.1648, dochter van Wilhelmus en Barbara Goossens.
Van het overlijden en evt. trouwen van Elisabeth van de Voorde is in het parochieregister van Steenhuffel niets terug te vinden.
Zij had een broer Joannes (10.07.1646) en zus Joanna (19.11.1651).
De naam Goossens en aangetrouwden van broer en zus zijn geen link met (de peters en meters van de kinderen van) Judoca van Huynegem.

Géén Elisabeth Erpelinx
Families Erpelinx en Erpels komen in het doopregister van Steenhuffel niet voor.

Judoca Erpels
Judoca Erpels is wel een bekende naam. Zij is geboren (in 1614) en overleden te Merchtem en daar ook gehuwd met Adrianus uit de Merchtem-tak.
Haar aanwezigheid kan bijvoorbeeld betekenen:
Elisabeth X en/of Judocus van Huynegem kwam uit Merchtem of was familie van Judoca Erpels. Of...

Elisabeth Erpels uit Merchtem? Waarschijnlijk niet
Judoca Erpels had inderdaad een zuster Elisabeth, geboren op 14.11.1622 te Merchtem.
Op 12.02.1650 trouwde Elisabeth Erpels te Merchtem met Cornelius de Bont.
Op 07.10.1654 overleed zij. In principe is het dan einde verhaal, echter:
- Judoca van Huynegem is misschien een tiental jaren eerder geboren dan haar doopdatum in 1664
- Cornelius nieuwe echtgenote had dezelfde achternaam De Backer als enkele peters van Judoca's latere kinderen
Zij zou bijvoorbeeld in 1654 in het kraambed van een buitenechtelijk kind (van Judocus) kunnen zijn gestorven.

Cornelius de Bont hertrouwde te Merchtem namelijk met Anna de Backer op 07.06.1655, met getuigen Arnoldis de Bondt, Joannes de Backer en Judocus van ....
Anna de Backer overleed 23.05.1699 te Merchtem, op 74-jarige leeftijd dus zij zou onstreeks 1625 moeten zijn geboren.
De naam De Backer is een interessante, want die staat misschien ook in het dossier (5) van Judoca van Huynegem.
Henricus de Becker en Theodoor de Becker waren peters van kinderen van Judoca.
Anna de Backer zou (volgens diverse Geneanet-stambomen) echter op 20.01.1627 te Merchtem zijn geboren, enig kind van Petrus de Backer en Anna de Valck.
Het ontbreken van broers Henricus of Theodoor maakt de veronderstelde connectie met Judoca van Huynegem een stuk minder waarschijnlijk.
En daarmee is ook de kans een stuk kleiner dat Elisabeth Erpels "Eisabeth X" was.

1654
 overlijdensakte Elisabeth Erpels 07.010.1654 te Merchtem

1655
 huwelijk 07.06.1655 te Merchtem van Cornelius de Bondt met Anna de Backer

1699
 overlijdensakte Anna de Backer 23.05.1699 te Merchtem

Elisabeth van Huynegem uit Merchtem?
Elisabeth achternaam is in Judoca's doopakte leeg gelaten. Mogelijk was Elisabeth's achternaam niet bekend of mocht dat niet worden.
Of was Elisabeth's achternaam dezelfde als die van Judocus? En ging het dus om een Elisabeth van Huynegem.
Judoca Erpels, getrouwd met Adrianus van Huynegem, had ook een dochter Elisabeth, geboren op 04.05.1644 te Merchtem.
Elisabeth trouwde 04.03.1680 te Merchtem met Joannes van Bleyenbergh.
Was Judoca van Huynegem in 1664 (of iets eerder) misschien een dochter van Elisabeth van Huynegem en Judocus (en welke?) van Huynegem?
Een Elisabeth van Huynegem was op 14.07.1689 meter van Judocus van de Velde, een zoon van Judoca van Huynegem.

www.huinegem.be